Tuesday, July 12, 2016

Lawatan sambil belajar ke Selangor

Sebuah lawatan sambil belajar telah dijalankan pada 25-27 Februari 2016 ke SMK Sri Bestari, International School of Kuala Lumpur, IPG Kampus Pendidikan Islam di Bangi dan WWF Headquaters di Petaling Jaya. Tujuan lawatan ini adalah untuk memahami isu-isu alamm sekitar bagi menyediakan diri untuk menjadi guru yang sentiasa mengikuti perkembangan kelestarian alam sekitar, membuka laluan kepada warga pendidik mendalami ilmu yang luas tentang isu alam sekitar serta meningkatkan nilai dan etika seorang guru yang profesonal.
Lawatan ini bermula pada pukul 3.00pm 25 Februari 2016 dari IPGKTI dan sampai di IPGKPI pada 10.00 malam. Para guru pelatih telah bermalam di asrama IPGKPI. Pada 26 Februari 2016, guru-guru pelatih telah berkumpul pada pukul 6.00am.

Ahli-ahli EVOLTI telah dibawa untuk mengelilingi IPGKPI oleh beberapa orang pelajar serta guru penasihat. Kami telah melalui Herbal Garden di IPGKPI dan juga kawasan penanaman yang menggunakan composer. Di dewan Besar IPGKPI, pameran Benih Harapan telah dijalankan.


Pameran ini adalah bertujuan untuk memberi kesedaran kepada para pelajar tentang alam sekitar.

Gambar dengan mascot panda di pameran

Pada 9.00 pagi, kami telah bertolak dari IPGKPI ke International School of Kuala Lumpur. Keistimewaan sekolah ini merupakan salah satu sekolah yang telah dianugerahkan Green Flag oleh WWF.



Taklimat telah dijalankan oleh ISKL.

Terdapat banyak ECO Code dan tong kitar semula dalam persekitaran sekolah.

Seterusnya, kami telah bertolak ke WWF Headquarters yang terletak di Petaling jaya. Kami telah didedahkan tentang kebaikan IPG Lestari dan Eco-Insitut serta ikan jerung yang kian berkurang. Terdapat banyak maklumat yang telah diperolehi dalam perkongsian tersebut. Selepas berjalan-jalan di Sunway Piramid, kami pulang ke IPGKPI pada pukul 11.00pm.
Di SMK Sri Bestari, suatu bengkel telah diadakan yang melibatkan daripada pelbagai pihak iaitu IPGK Bainun, para pelajar dari Sekolah Sri Bestari, para ahli EVOLTI dan banyak lagi. Para sukarelawan membuat persediaan di tempat yang telah disediakan dengan baik selepas selesai menjamah kudapan.

Kumpulan yang menjalankan aktiviti hands on tentang kraf kepada para pengunjung.

Bengkel  ini tamat pada jam 2pm dan juga tamatlah lawatan ini.

No comments:

Post a Comment